pondělí 10. prosince 2012

...A proč je nebe modré?

Dnešní XKCD komix mne donutil k zamyšlení. Samozřejmě jsem jako dítě tutéž otázku kladl rodičům taky, a nevybavuji si, že bych někdy dostal nějakou dobrou odpověď. Nemám jim to tedy nikterak za zlé, nemají žádné zvláštní vzdělání a z palce si to vycucat nemohli. Ale ta dodatečná otázka položená tímhle zvědavým dítkem v komixu je zajímavá. Proč je nebe modré, a ne fialové, když je jeho barva způsobena rozptylem krátkovlnného viditelného záření?

Zamyslel jsem se nad tím, jak bych na tohle odpovídal já, kdyby mi tu otázku položil nějaký protivný spratek. Pardon, zvědavé dítko. Třeba můj synovec, ten mi občas klade podobné otázky (i když ne tuhle konkrétní). První odpověď by byla, že nevím, že se nad  tím musím trochu zamyslet.

No, zamyslel jsem se nad tím teď cestou z práce a moje úvaha je následující:

Denní obloha není jednolitě modrá. Je bílá v okolí slunce, světle modrá/modrozelená/tyrkysová trochu dál a tmavě modrá nejdál od slunce. Není červená, protože červené světlo má delší vlnovou délku a tudíž jde atmosférou "rovněji" zatímco modré se zalomí více a to způsobuje modrost oblohy. Tolik učivo základní školy. Logicky to ale vypadá, že by obloha podle této logiky měla být skutečně fialová. Ale není. Důvody jsou podle mého dva, a barva oblohy, jak ji vidí lidé, je důsledkem obou.
  1. Slunce vyzařuje silněji v té části spektra, již vnímáme jako "modrou" než v té, již vnímáme jako "fialovou".
  2. Lidské oko je na modrou barvu velmi citlivé, zatímco směrem k fialové už jeho citlivost výrazně klesá (o tom už jsem psal).
A teď nechám na vás, ať si to přeberete, a jdu se sám podívat na google, jestli jsem si to vydedukoval  správně nebo ne.

Žádné komentáře:

Okomentovat